دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

سیدعلی ریاض*: حمله به کنسولگری ایران در اربیل عراق توسط نیروهای آمریکایی و ربوده‌شدن 5 دیپلمات ایرانی و گذشت بیش از دو هفته از این حادثه، نکات چندی جالب‌توجه است.

نکته اول اینکه این دست اقدامات در عرف بین‌الملل به عنوان یک عمل تروریستی محسوب شده و آنها هم که مرتکب آن می‌شوند خود در دایره تروریست‌ها طبقه‌بندی می‌شوند.

نکته دوم ناظر بر این موضوع است که بروز و وقوع چنین اتفاقاتی حکایت از ناامنی دیپلماسی در فضای حاکم بر کشورهاست. دیگر موضوع هدف اشغالگران آمریکایی از ارتکاب این اعمال تروریستی است.

به‌نظر می‌رسد آنها قصد دارند تا از این طریق به تشویش و اغتشاش در عراق و به نوعی در منطقه خاورمیانه که این روزها محل مناقشه قدرت‌های غربی است بپردازند. آمریکایی‌ها به شدت تلاش می‌کنند تا به بهانه‌های مختلف دیگران به‌ویژه ایرانیان را سبب ناآرامی‌ها در عراق وانمود کنند.

هرچند که بر همگان آشکار است که این راهبرد شکست خورده تنها پوششی است بر ناکامی‌های استراتژیک ایالات متحده در خاورمیانه مخصوصا عراق.

ماهم به آمریکایی‌ها که به دنبال بهانه‌ای برای محدودکردن جایگاه دیپلماتیک ایران در منطقه خاورمیانه هستند هشدار می‌دهیم که این قبیل اشتباهات استراتژیک آمریکا نه تنها خطاهای ایالات متحده را نمی‌پوشاند بلکه این اقدامات ناصحیح موجب تشدید نابسامانی در عراق و افول شرایط امنیتی در این کشور می‌گردد.

در این میان تفکر غلطی که به القای نادرست آمریکا در رسانه‌ها مطرح می‌شود موضوع دخالت ایران در مسائل عراق است. اولا که هیچ‌کس و هیچ کشوری به اندازه ما از عراقی امن بهره نمی‌برد.

ثانیا دخالت در هیچ کشوری جزء مبانی پذیرفته شده جمهوری اسلامی نیست مخصوصا کشوری نظیر عراق که امروز دولت و مجلس مستقل دارد. بدون شک ایران خواستار عراق به عنوان کشوری امن، باثبات و یکپارچه است.

کشورهای منطقه هم باید به این نکته توجه داشته باشند که امنیت منطقه جز با مشارکت کشورهای عربی و همسایه محقق نمی‌شود.

* رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق

کد خبر 13994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز